Islamic Widget

Saturday, July 10, 2010

Guideline Pelajar Baru Medic Azhar Tahun 1. (Bhgn 1)

Salam...

Kali ni akak/ana/saya/aku (pilih sendiri) ingin menerangkan tentang sistem pembelajaran di University Al-Azhar, Faculty of Medicine. Student medic di azhar terbahagi kepada 2, sama ada pelajar MOU atau G2G. Akak/ana/saya/aku akan lebih tumpukan penerangan tentang student MOU (sebab student MOU, kui3). Tapi, kalau ada siapa-siapa nak tanya pasal student G2G, sila tanya ye.

Apa itu student MOU ?
Student MOU adalah student yang diletakkan under 1 speciality. Dan kebiasaan student MOU datang dengan ejen (e.g AQ, MM, IM, Y2G). Batch pertama student MOU adalah batch 08/09. What the cicurmstance for student MOU ?
  1. Semua student Malaysia diletakkan didalam satu kelas (tidak campur dengan budak arab) and our class is more comfortable than arabic student.
  2. Pembelajaran fully in English. Warning : Even doctor speaking BI, tapi BI loghat arab, it will take time to fully understand what they speaking. Masa akak/ana/saya/aku (pilih sendiri) mula-mula masuk lecture, tak faham pun apa lecturer cakap, except lecturer yang study luar dari mesir (e.g in france, Liverpool, England, UK). Alhamdulillah, tidak lama kemudian, boleh tangkap apa dorang cakap.
  3. Lecturer yang mengajar untuk student MOU adalah profesor yang mantap-mantap, sama ada head department atau high rate profesor. Jangan risau pasal qualification lecturer, semua profeser mempunyai kelulusan PhD.
  4. Menjadi kebiasaan doktor-doktor yang mengajar student MOU mengambil berat tentang pelajar MOU especially vice dean Dr. Nadiah.
  5. Tahun pengajian : 6 tahun.
  6. Wajib hafal 1 juz quran setiap tahun, ni memang masuk exam final dan ianya memberi effect kepada pangkat keseluruhan untuk result final.
Apa lagi keistimewaan yang studnet MOU dapat? Entah lah ye, kalau ada pape lagi akak/ana/saya/aku (pilih sendiri) ingat, nanti update lah ye...

Apa itu student G2G?

Student G2G (G2G stand for goverment to goverment) adalah student yang dihantar khas oleh negeri masing-masing (kebiasaannya yayasan negeri) dan kebiasaannya mereka ditanggung penuh oleh negeri masing-masing a.k.a scholarship.

The circumstance of student G2G :
  1. Student G2G akan belajar sama-sama dengan student arab. The lecture speaking 50 % english and 50 % arabic (kalau tak silap). The advantages dorang dapat adalah, they will learn arabic language naturally and they can speak arabic fluently in short time rather than student MOU.
  2. Wajib hafal 5 juz setiap tahun dan masuk dalam exam final.
  3. Tahun pengajian : 7 tahun. Tahun pertama dorg (sanah ta'hili) tidak belajar lagi subject medic, dorang belajar subject agama (e.g balaghah, adab nusus, tafsir). Ini menjadikan dorang mantap dalam agama dan bahasa arab. (i'm jealous towards them)
  4. Seterusnya, lebih kurang sama je condition student G2G dan MOU.
Apa subjek yang dipelajari ?

1st Year :
  • Physiology
  • Anatomy
  • Biochemistry
  • Histology
  • Quran (juz 30)
  • Bahasa Arab
Subject medic : Physiology, anatomy, biochemistry and histology. Untuk subject medic, akan ada pembelajaran dalam lecture and lab.

Subject anatomy paling banyak dan lama practical dalam lab setiap minggu (tu pun doctor nak tambah masa lagi) dan dalam masa 2 minggu pertama korang start kuliah, doctor akan tunjuk secara formal secara practically dengan tulang-tulang (ni tulang manusia betul ye) dan cardever (betul ke tak ejaan ni, hi3.. ni mayat manusia betul). At the beginning memang akan rasa takut or sebagainya, tapi lama-lama nanti korang akan adapt dengan situasi ini, time mode exam adalah menjadi nature scene bila budak medic tertidur dengan tulang-tulang manusia (sebab banyak kene hafal). Masa tahun 2, kitaorang siap pegang cardever with bare hand, sebab lupa nak bawa gloves.. Untuk Final exam, ada 3 exam untuk anatomy : Written (3 hours), Oral and practical.

Histology, subject yang banyak kena lukis dan tengok microscope dalam lab. Kene hafal betul2 lukisan sebab masuk dalam exam writing and practical. Warning : Sila siapkan lukisan setiap kali lepas tengok microscope, nanti akan menyesal sendiri kalau bertangguh. Final exam ada 3 exam untuk histo : written, oral and practical.

Biochemistry, kene hafal banyak formula... Sebab dalam exam, formula banyak ditanya, kalau tak hafal, nanti terkulat-kulat melukis formula sendiri. warning : sila hafal dan latih melukis segala formula sejak awal tahun lagi ye, jangan tangguh-tangguh sampai dah nak exam, nanti korang menyesal sendiri. Untuk final exam ada 3 exam untuk biochem : written (3 hours), oral and practical.

Physiology, THE KILLER SUBJECT, faham betul-betul apa yang doctor ajar masa lecture, kalau tak faham, terus tanya dekat doctor, balik rumah terus buat notes dan hafal, paling koman pun tengok balik apa yang dipelajari haritu. Lab physio adalah practical kepada teori yang dipelajari semasa lecturer. Warning : sila siapkan buku lab setiap kali lab, and hafal dari kulit ke kulit untuk dapat full mark for practical test final exam. Final exam : written, oral and practical.

Quran, kene hafal juz 30, JANGAN tangguh hafal, start hafal dari awal tahun, dan latih menulis ayat-ayat quran, sebab exam final quran terdiri daripada tahriri(written) dan syafawi (oral).

Bahasa arab, yang ni berubah-rubah silibus dari tahun ke tahun, tak pasti tahun akan datang macam mana. final exam : written je.

Tahniah and good luck bagi pelajar-pelajat baru Medic azhar 2010/2011, harap dengan penerangan diatas, korang boleh buat preparation mentally and physically.. belajar medic, tak boleh belajar main-main dan ianya memerlukan kosentrasi yang tinggi... stress and tension adalah makanan rugi untuk student medic.. all the best for all of you..

Ok, setakat ni, itu je akak/ana/saya/aku tulis, akan bersambung untuk lain kali.

1 comment: